fredag 16 september 2011

Äppelmos



Det är super lätt, gott, billigt och nyttigt att göra eget äppelmos, allt man behöver är äpplen, vatten och ev. lite socker.

För ca 1.l mos krävs ca 16 st äpplen som man skalar, tar bort kärnhuset och sedan skivar. Sedan är det bara att lägga äpplena i en kastrull och tillsätta 2 dl vatten. Sedan får det koka ca 20 min, tills man ser att det börjar se ut som mos. Efter det så tillsätter jag socker, jag brukar ta lite mindre än 1 dl. Det går att utesluta sockret helt men jag tillsätter gärna lite då jag tycker det kan bli lite surt. Efter det så är det bara att röra om och vips så är det klart! 

Jag fryser sedan in allt i små fryspåsar, det blir då jätte lätt att ta upp lagom mycket när man behöver mos!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...